W dynamicznie rozwijającym się świecie technologii ciężko nadążyć za oczekiwaniami konsumentów, które zmieniają się równie gwałtownie. Wymusza to potrzebę szybkich działań i decyzji, ale te wiążą się z dodatkowym ryzykiem. Jak to wszystko pogodzić? Jedną z takich koncepcji jest stworzenie Minimum Viable Product (MVP). Czym jest MVP i jak może Ci pomóc w podejmowaniu decyzji biznesowych?
Co to Minimum Viable Product?
Minimum Viable Product to przekładając z języka angielskiego minimalny produkt funkcjonalny, czyli produkt, który zawiera tylko absolutne minimum funkcji, żeby można było wypuścić go na rynek. MVP ma na celu stworzenie aplikacji (produktu) przy możliwie minimalnych nakładach czasu i zasobów, ale pozwalającej na zebranie feedbacku (opinii) od konsumentów.
Minimum Viable Product umożliwia ograniczenie potencjalnego ryzyka. W ten sposób pozwala dużemu biznesowi na bezpieczniejsze dysponowanie środkami. Zalety odczują jednak również małe biznesy i startupy, które mogą skorzystać na tym nawet bardziej. MVP zmniejsza ryzyko przez:
- Szybsze testowanie hipotez – Zamiast polegać na przypuszczeniach, można szybciej uzyskać konkretny feedback od prawdziwych użytkowników.
- Optymalizacja budżetu – Etapowa produkcja produktu pozwala efektywniej zaplanować budżet bez dużej jednorazowej inwestycji na start.
- Przyciągnięcie inwestorów – Obiecujący działający produkt pozwala na skuteczniejsze zdobywanie finansowania. Potencjalni inwestorzy spojrzą życzliwszym okiem na dobrze oceniony i przyjęty prototyp niż kolejny projekt.
W szczególności ostatni punkt daje przewagę małym startupom. Potencjalni inwestorzy, dokładnie tak samo, jak konsumenci, są bardziej skłonni zaufać małej, nieznanej jeszcze firmie, niż dużemu koncernowi, od którego oczekują gotowego produktu.
Masz już pomysł, jak wykorzystać potencjał MVP do rozwoju swojego projektu?
Nie czekaj, skontaktuj się z Develos i sprawdź, jak możemy Ci w tym pomóc!
MVP (Minimum Viable Product) w praktyce
W przypadku tworzenia aplikacji mobilnych i webowych MVP oznacza stworzenie wersji o podstawowej funkcjonalności. W taki sposób, aby już spełniała swój główny cel, a jednocześnie od początku zbierała opinie użytkowników na temat pożądanego kierunku rozwoju.
Jakie korzyści płyną ze stworzenia MVP aplikacji?
Wiemy już, że w zależności od sytuacji MVP może być istotnym krokiem w rozwoju produktu. Jednak jakie dokładnie płyną korzyści ze stworzenia MVP aplikacji?
- Szybsze wejście na rynek – MVP można zaprezentować światu względnie szybko. Wciąż wymaga sporo pracy, ale nie tracisz miesięcy (lub lat) na pełen rozwój.
- Redukcja kosztów – Nie trzeba inwestować środków od razu w cały projekt. Stworzenie MVP aplikacji pozwala na podział zarówno projektu na osobne etapy, jak i budżetu.
- Realny feedback – Dzięki wypuszczeniu na rynek aplikacji w formie Minimum Viable Product możesz szybko zacząć zbierać wartościowe opinie od prawdziwych konsumentów.
- Zmniejszenie ryzyka – Szybkie testowanie kolejnych etapów MVP pozwala na sprawną weryfikację i zmiany kierunku rozwoju w stronę oczekiwaną przez użytkowników.
Wypuszczenie MVP wiąże się jednak z pewnymi wyzwaniami. Pierwsza trudność pewnie już dawno przyszła wam do głowy: niepełny produkt może wzbudzić negatywne emocje i zniechęcić klientów. Stąd od razu trzeba upewnić się, że aplikacja faktycznie rozwiązuje problem, do którego została stworzona. Z tego powodu należy również dobrze określić, jakie funkcje MVP powinna zawierać i nie implementować ich zbyt dużo – w końcu liczy się czas i skupienie na dopracowaniu podstawowych elementów.
Jak powstaje MVP?
W zasadzie można by powiedzieć, że proces powstawania Minimum Viable Product jest podobny do tworzenia aplikacji webowych i mobilnych. Trzeba się jednak bardziej skupić na trochę innych elementach. Jak powstaje MVP?
- Określenie kluczowego problemu – Zidentyfikuj główny problem, który ma rozwiązywać aplikacja w wersji MVP.
- Wyznacz funkcje – Zastanów się, co jest niezbędne w aplikacji do działania, a co można dodać w miarę potrzeby później.
- Szybki i rozwój i testowanie – Przebiega jak w przypadku „zwykłych” aplikacji, jednak jest znacząco szybszy.
- Zbieranie opinii – Szybkie wypuszczenie MVP bazuje na zaufaniu użytkowników do aplikacji i tego, że ich zdanie zostanie wzięte pod uwagę. To konsumenci wprost powiedzą Ci, czego oczekują i co powinno się znaleźć w aplikacji, żeby odniosła sukces.
Przykłady aplikacji, które zaczęły od Minimum Viable Product
Wszystkie dotychczasowe informacje na temat MVP mówią nam bardzo wiele, jednak ten obraz nie byłby pełny bez konkretnych przykładów. A takich w świecie aplikacji jest wiele!
- Dropbox – Aplikacja do przechowywania danych w chmurze zaczęła od… filmu, na którym twórcy przedstawili jej działanie. Wystarczyło to do wzbudzenia zainteresowania i poznania pierwszych opinii.
- Airbnb – Założyciele Airbnb chcieli dowiedzieć się, czy turyści są zainteresowani taką formą podróżowania. Dlatego ich apka na początku pozwalała jedynie na… wynajęcie materaca w ich mieszkaniu.
- Spotify – Aplikacja na początku miała w zasadzie jedną funkcję. Był nią oczywiście streaming muzyki, który wystarczył do przetestowania idei i pozwolił na późniejsze skalowanie platformy.
Chcesz dowiedzieć się więcej?
Zapoznaj się z naszymi najnowszymi wpisami blogowymi. Znajdziesz tam ciekawe informacje ze świata IT!